sire_campagne_aardige_mense.jpg 

 

Sire is vorige week een campagne gestart: ‘Pas op, aardig’. Een opmerkelijke titel want de waarschuwing ‘pas op’ hoort natuurlijk gevolgd te worden door iets ‘gevaarlijks’ en hoe kan ‘aardig’ nou gevaarlijk zijn?

Net zoals de vorige keer spreekt SIRE de Nederlanders ook in deze campagne weer aan in de ‘we’ vorm. Iedereen kent inmiddels wel de slogan: ‘Zonder dat we het doorhebben, worden we steeds asocialer’. De ‘we-vorm’ is natuurlijk gekozen vanwege het belerende effect. Docenten, politieagenten en huisartsen zouden niet zonder kunnen.

De paginagrote dagbladadvertentie van ‘Pas op, aardig’ van vorige week, toonde een niet Nederlandse vrouw met een hoofddoek die vriendelijk lachend op haar balkon staat. Daarbij lezen we de volgende toelichting: 78% van de Nederlanders vindt dat we aardiger voor elkaar moeten zijn. Dan helpt het als we aardige mensen aanmoedigen in plaats van ontmoedigen. Maar dat lijken we soms wel een beetje verleerd. Wanneer een onbekende ons groet bijvoorbeeld, weten we er niet goed raad mee. Reageren soms zelfs achterdochtig. En dat is weer niet echt aardig. Aardige mensen. Hoe gaan we ermee om? Kijk voor de gebruiksaanwijzing op sire.nl.

Pas met het openen van deze website wordt alles duidelijk. Het gaat niet figuurlijk, maar echt letterlijk om een gebruiksaanwijzing voor aardige mensen. Er worden vijf  typen ‘aardig zijn’ onderscheiden waar ‘we’ nogal eens moeite mee hebben en waarop ‘we’ beter moeten leren reageren. Als het aardig zijn in specifieke gevallen gestimuleerd wordt, dan wordt de hele samenleving aardig(er).

In het verleden zagen we dat SIRE ons met allerlei negatieve eigenschappen confronteerde. Met ‘Pas op, aardig’ worden ‘we’ echter op een ander been gezet. Worden nu opeens de goede kanten uitvergroot? Ja en nee. Onder ons bevindt zich blijkbaar een minderheid van mensen die aardig willen zijn. Maar die minderheid wordt gehinderd door een meerderheid die daar negatief op reageert. Wie de schoen past, trekt hem aan, schijnt SIRE te willen zeggen.

Op de website worden de vijf aardige typen vertegenwoordigd door vijf personages die naast elkaar op ons af komen lopen: de Groeter, de Complimentenmaker, de Uitdeler, de Attenterik en de Wegwijzer. Door ze een voor een aan te klikken kunnen we met ieder afzonderlijk kennismaken en krijgen we instructies hoe we moeten reageren als iemand je op straat onverwacht groet, als iemand zegt dat je haar zo leuk zit, je zomaar een cadeautje geeft of ongevraagd op je afkomt om je de weg te wijzen en ook nog op een manier dat je er geen touw aan vast kunt knopen.

Ik vind de opzet van de website niet onaardig, maar ik plaats wel vraagtekens bij de doelmatigheid ervan. Het blijft al met al vaag wie SIRE hiermee denkt te bereiken. Als ik om me heen kijk, zie ik inderdaad een keur aan aardige en onaardige mensen. Ook denk ik dat aardige mensen gevoelig zijn voor onaardige reacties. Maar dat degenen die onaardig reageren daar echt mee zitten, dat vraag ik me af. En of zij door SIRE aangezet een website zullen openen, om zich te laten scholen in ‘aardig reageren’ daar geloof ik helemaal niets van.

Ik vrees dan ook dat deze website nauwelijks bezocht zal worden, en zeker niet door degenen die SIRE op het oog heeft. Feit is echter dat de website er leuk uitziet en met één klik geopend kan worden. Dus ook door docenten en cursisten die materiaal en inspiratie zoeken voor een leuke spreekles of rollenspel. U vindt dit zeker op www.pasopaardig.nl.