sleephopperzuigers.bmp

Morgen verandert de kaart van Nederland. Net na de middag wordt Maasvlakte 2 afgesloten van de open zee. In een nieuw aangelegde zeewering van 11 km moet nog een laatste gat gedicht moet worden. De koningin zal om 13.00u het startsein geven voor de laatste hand aan dit enorme werk geven, waarvoor de voorbereidingen al maanden aan de gang zijn.

De nieuwe zeewering vormt de westelijke rand van de Maasvlakte 2, een gebied van 1000 hectare waar bedrijventerreinen komen in de directe nabijheid van aanlegplaatsen met een diepte van 20 meter. De bouw van de nieuwe Maasvlakte is begonnen in 2008 op een 17 meter diepe zeebodem. De zeewering bestaat voor het grootste gedeelte uit strand en duinen, een zogeheten ‘zachte zeewering’. Op stukken waar dit niet anders kon, zijn blokkendammen gebruikt. De sluiting van morgen vindt plaats in het zachte gedeelte, met zand. Hiervoor worden twee sleephopperzuigers ingezet, enorme stofzuigers die zand van de zeebodem verzamelen dat ze op verschillende manieren kunnen lossen: door het opentrekken van een luik; door een persbuis of door het zand omhoog te spuiten.

Dat de sluiting morgenmiddag is gepland heeft te maken met een natuurverschijnsel dat twee keer per maand plaatsvindt. Dan staan de zon en de maand in een haakse hoek op de aarde. Anders dan de naam doodtij suggereert, is er ook dan nog steeds stroming door eb en vloed, alleen met een halve meter minder verschil dan bij springtij.

De sluiting wordt een gevecht tegen de stroming, een combinatie van verschillende ‘strategieën’. Om het volume van de stroming te beperken is in april Maasvlakte 2 het zuidelijke deel van het ingedamde water door middel van een tijdelijke dam ‘opgesloten’. Natuurlijk is het laatste sluitgat geprepareerd om de laatste handelingen zo snel en doeltreffend mogelijk te laten verlopen. Op de bodem is een drempel gelegd en de opening is vanaf de zijkanten versmald en er is een ‘spoiler’ aangelegd om de sleephopperzuigers uit de ergste stroming te houden.

Als de sluiting lukt, zal onmiddellijk worden overgegaan tot aanleg van de infrastructuur van het gebied. Al op 1 november moeten de wegen en spoorwegen klaar zijn. Mocht de sluiting morgen niet door kunnen gaan of mislukken dan volgt in de tweede helft van juli een nieuwe kans. Kenners voorspellen een historische dag voor de Nederlandse waterbouw. De sluiting zal rechtstreeks op Nederland 2 te volgen zijn van 13.45u tot 14.55u. Misschien een aardige tip voor een regenachtige vakantiemiddag?  Ook voor een dagje uit is dit gebied zeer de moeite waard. Er is een snelveerdienst vanuit Hoek van Holland naar Maasvlakte 1 waar ook een informatiecentrum gevestigd is. Houdt u er alleen rekening mee dat dit, heel merkwaardig, ’s zaterdags gesloten is.