radio-veronica.jpg 

Gedurende de dagen tussen kerst en nieuwjaar kijken veel mensen terug naar het verleden. De media springen daarop in met uiteenlopende jaaroverzichten. De televisie presenteert het sportoverzicht, politieke overzicht, het nieuwsoverzicht en een terugblik op de activiteiten van het koninklijk huis. Op radio 2 worden in een week tijd 2000 hits uit de top 2000 uitgezonden. Dit programma ontstond in 1999 als een eenmalige terugblik op de popmuziek van de voorbije eeuw. Maar het succes was zo groot dat het elk jaar herhaald wordt. En het blijft niet bij het draaien van 2000 nummers. Elk jaar worden er nieuwe activiteiten omheen bedacht. Dit jaar werd het verblijf van André Kuipers in de ruimte zelfs benut door hem nummer 2000 aan te laten kondigen. Een gouden greep voor een sterke formule was Matthijs van Nieuwkerks ontdekking van Leo Blokhuis daar Matthijs. In het televisieprogramma Top 2000 a gogo belicht deze ‘popprofessor’ enkele hits die die dag op de radio voorbijkomen. Overbekende oude nummers krijgen nieuwe, verrassende dimensies. Blokhuis bekijkt de muziek vanuit de muziek zelf en deze benadering spreekt mij meer aan dan de formule die Radio 2 hanteert. Daar krijgen luisteraars gelegenheid om bij elk nummer eigen herinneringen op te halen die voorgelezen worden door de presentator. Het eerste jaar vond ik dat soms wel aangrijpend maar elk jaar een hele week naar deze zeer persoonlijke belevenissen luisteren leidt tot oververzadiging en vervlakking.

Inherent aan alle nevenactiviteiten is dat de lijst van de top 2000 al lang van tevoren overal circuleert. Uitgebreid wordt besproken of de nummer één (Hotel California van de Eagles) wel de terechte winnaar is en of er nummers onterecht veel te hoog staan als gevolg van een lobby van een of andere fanclub.

De grote ontknoping maakt geen deel meer uit van het programma. Dat was de kracht van de voorloper van de top 2000 in de jaren zestig en zeventig: de jaarlijkse top 100 aller tijden van radiopiraat Veronica. Uur na uur werd de spanning opgevoerd totdat op 31 december pas om vijf voor 12 middernacht de grootste hit van de popgeschiedenis bekend werd. De discjockeys van Radio Veronica waren daar meesters in. Voor mij is dat een van de leukste herinneringen aan de laatste dagen van het jaar, beginjaren zeventig.