nummers-in-new-york.bmp 

Onlangs verscheen bij uitgeverij Total Shot Production Nummers in New York, een wiskundeboek van 24 bladzijden in stripvorm. Initiatieven om kennis op een originele manier te presenteren vind ik altijd interessant, dus heb ik het boekje aangeschaft.

In het jeugdjournaal van 12 september vertelde striptekenaar Stephan Timmers hoe hij op het idee gekomen was om leerlingen van de eerste en tweede klas van het voortgezet onderwijs door middel van een stripverhaal de toepasbaarheid van wiskunde in het dagelijks leven te tonen en ze de overstap van rekenen naar wiskunde te laten maken. Als scholier had Timmers grote moeite met het vak geschiedenis. Nadat hij de geschiedenisreeks in stripvorm Van nul tot nu ontdekte, wist hij voortaan onvoldoendes te voorkomen.

De ontwikkeling van Nummers in New York heeft drie jaar geduurd. Acht vakspecialisten op de gebieden meetkunde, algebra en hoofdrekenen hebben Timmers hierbij geadviseerd. Het boek bestaat uit twee delen waarvan het eerste deel een doorlopend stripverhaal beslaat. Anna uit Zwitserland arriveert in New York voor de jaarlijkse jongerenconferentie van de Verenigde Naties. Zij wil later architect worden. In fastfoodrestaurant MC Ronalds ontmoet ze de Chinese Bao die later iets met computers wil gaan doen. In Central Park sluit Charley zich bij hen aan, een Amerikaanse jongen die droomt van een basketbalcarrière bij de New York Knicks.

Het drietal krijgt geheimzinnige opdrachten waarbij ze van de ene naar de andere plaats worden verwezen: Empire State Building, Brooklyn Bridge, Ground Zero en het Vrijheidsbeeld. Onderweg verzamelen zij coördinaten die leiden naar een ondergronds gebouw waar een tijdmachine ontwikkeld wordt. Hier maken zij kennis met hun toekomstige ik. Ze krijgen te horen dat ze met hun talenten de ideale combinatie vormen om als team een tijdmachine te bouwen.

Het tweede deel is samengesteld uit oefenopgaven, een mix van hoofdrekenen en wiskundetheorie. Getallen worden letters; vermenigvuldigen en delen worden weergegeven in een assenstelsel met positieve en negatieve getallen; er wordt gerekend met breuken; machtsverheffen en worteltrekken worden als formules met haakjes weergegeven die moeten worden opgelost met behulp van de voorrangsregel Hoe Moeten Wij Van Die Onvoldoendes Afkomen (de opvolger van Meneer Van Dale Wacht Op Antwoord). In de oefenopgaven komen vervolgens ruimtelijke figuren aan bod en tenslotte omtrek & oppervlakte en aanzichten. Naar mijn idee is de samenhang van de oefenopgaven met het verhaal vrij los.

Bij het mooi in kleur uitgevoerde stripboek zit een los blad in dubbelgevouwen A3 formaat waarop een handleiding is afgedrukt en extra oefenopgaven te vinden zijn. Hierin wordt regelmatig verwezen naar bepaalde striptekeningen die het uitgangspunt zijn.

Timmers is erin geslaagd om een grappig, onderhoudend stripavontuur te produceren dat jongeren zeker zal aanspreken. Of hij met dit avontuur bij zijn doelgroep werkelijk het belang van wiskunde voelbaar maakt, betwijfel ik echter. Daarvoor zijn de praktijkvoorbeelden wat vergezocht, zoals de opdracht om de valversnelling te ontdekken door een muntje vanaf de top van Empire State Building los te laten. Aan de andere kant: overdrijving is natuurlijk een wezenlijk kenmerk van stripverhalen. 

In een van de tekstballonnen trof ik het zinnetje aan: ‘Maar … u begeleide me naar mijn tafel in het restaurant.’  De collega docent Nederlands zal daar natuurlijk niet blij mee zijn.