station-arnhem.jpg 

Arnhem is komende maand de meest geïsoleerde stad van Nederland. Door werkzaamheden aan het station zijn de sporen richting Utrecht, Amsterdam en Nijmegen gesloten. De reizigers zullen zoveel mogelijk met bussen worden vervoerd. Wie dit station wel eens aandoet, valt op dat Arnhem een ingewikkeld knooppunt is met veel sporen, wissels en treinen die op elkaar moeten wachten. De intercity van Utrecht naar Nijmegen rijdt na Arnhem opeens achteruit.

Die ingewikkelde situatie wordt nu grootscheeps aangepakt. Er komt een extra perron en een tunnel gaat ervoor zorgen dat de lijnen elkaar op verschillende niveaus kruisen en geen last meer hebben van elkaar.

Dit weekend is het station van Arnhem landelijk nieuws. Voor de Arnhemmers zelf is de bouw van hun nieuwe station al jarenlang een bron van ergernis. In 2007 werd het oude station gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. Sindsdien stoppen de treinen op tijdelijke perrons op 200 meter afstand van de geplande nieuwbouw. Deze zijn via loopbruggen te bereiken. Het nieuwe station van de architect Ben van Berkel (van de Erasmusbrug) had in 2009 al klaar moeten zijn maar in 2008 ontstond een patstelling doordat aannemers bij de aanbesteding veel hogere bedragen vroegen dan de opdrachtgever kon bieden. Inmiddels lijkt deze kwestie opgelost door de bouw in fases uit te voeren. Hierdoor zal het waarschijnlijk nog tot 2013 duren voor het station klaar is.

Arnhem is niet het enige Nederlandse station dat hinder ondervindt van verbouwingen. Het valt me de laatste tijd op dat er bijna geen stad meer is waar niet gewerkt wordt aan het station. De website van de NS mist een link ‘stations op de schop’ maar uit eigen waarneming en een rondje internet kom ik tot de volgende lijst van steden waar aan het station gewerkt wordt: Den Haag, Delft, Haarlem, Amsterdam, Hengelo, Rotterdam, Schiphol, Arnhem, Gouda, Utrecht, Tiel, Breda en Gilze Rijen. De bouwwereld zal goede zaken maar van al degenen die dagelijks op deze stations in of uitstappen om op hun school of werk te komen, wordt toch wel erg veel gevraagd.