fietsnetwerk

Het zal u opgevallen zijn dat er de afgelopen twee jaar overal in het land bordjes geplaatst zijn zoals midden op de afbeelding hierboven. De nummers vormen een fietsroutenetwerk met behulp waarvan fietsers vooral buiten de steden nooit meer hoeven te verdwalen. Ik zag deze bordjes voor het eerst in België een aantal jaren geleden. Trots hield een meneer van de Belgische fietserbond me staande met de vraag of ik wilde meewerken aan een enquête over de bevindingen van gebruikers van het zojuist ingevoerde knooppuntsysteem. Ik moest hem teleurstellen. Inderdaad had ik overal rond Ieper deze bordjes gezien; ik had ook begrepen dat het om fietsroutes ging maar elke keer als ik dacht dat ik de logica doorhad, bleek ik het weer mis te hebben.

Ik maakte de denkfout dat de nummers de wegen en fietspaden aanduidden die ik volgde. Als je vaker langere afstanden fietst, wist je tot voor kort niet beter: de LF 1 voert je langs de Noordzeekust; de LF 22 langs het IJsselmeer, de LF 4 langs de Rijn enz. Maar het nieuwe fietsroutenetwerk met de knooppunten ‘werkt’ precies andersom. Je volgt wel de pijlen met dezelfde nummers; alleen staan die nummers niet voor de weg zelf maar voor het punt waar je ten slotte uitkomt. Je werkt in feite op dezelfde als met plaatsnaamborden. Je volgt bijvoorbeeld de borden ‘Bodegraven’ net zolang tot je in Bodegraven bent. Is het je bedoeling om verder naar Alphen aan de Rijn te fietsen dan pik je na Bodegraven het bord met de volgende plaatsnaam in de gewenste richting op, laten we zeggen Zwammerdam.

Maar wat is het voordeel van knooppunten vergeleken met plaatsnaambordjes? Fiets je op plaatsnaamborden dan kom je wel in de bedoelde stad of het dorp uit maar een duidelijk eindpunt is er niet. Is het de markt, het station, het gemeentehuis, de plaatselijke VVV? Dat je dat niet weet, maakt het in de praktijk vaak zo lastig om de plaats zó te verlaten dat je meteen op de goede weg naar de volgende plaats zit.

Hoe anders is dit met de knooppunten! Stel dat je op weg bent naar knooppunt 28. Elk volgende bord geeft duidelijk met een pijl aan welke kant je op moet om bij het knooppunt te komen. Onder het laatste bordje vóór het knooppunt vermeldt: u nadert knooppunt 28. Knooppunt 28 is een plekje waar wat stille wegen bij elkaar komen. Er staat altijd een bord met een gedetailleerde landkaart van de omgeving waarop natuurlijk ook de omliggende knooppunten zijn aangegeven. Je maakt je keuze voor het volgende knooppuntnummer en je vervolgt je weg.

De ANWB ondersteunt het fietsroutenetwerk met een aantal handige producten. Je kunt via internet handige invulschema’s downloaden waarop je de nummers van tevoren invult en waarvoor je een speciaal houdertje op je stuur monteert. Er zijn kaarten in de handel met alle knooppunten over de verschillende provincies. Afgelopen jaar verscheen een artikel dat al deze kaarten overbodig maakt: de ANWB-fietsbox Nederland. De box bevat vele vooraf beschreven routes maar je kunt ook heel precies tot op de kilometer nauwkeurig een eigen route uitzetten. Maak van KNS eens een dagje erop uit met de fiets. Nederland is een fietsland en mei is de fietsmaand. Er ligt een wereld voor u open.