steve-jobsschool.jpg 

 

Voor kinderen die geen spruitjes lusten, bestaat er tegenwoordig een app die ervoor zorgt dat ze voortaan hun bordje toch leeg eten. Wie een vloertje aan het leggen is, kan van zijn Ipad  een waterpas maken. Dagelijks lees je over dit soort snufjes die de wereld om ons heen veranderen.

Opiniepeiler Maurice de Hond is een gepassioneerde pleitbezorger van technologische ontwikkelingen die hiermee regelmatig de publiciteit zoekt. Beleggers in technologieaandelen zullen zich hem nog goed herinneren als de oprichter van het bedrijf Newconomy waarmee hij net na de internethausse op de beurs kwam en dat het net als al die andere nieuwe bedrijven  in die tijd uiteindelijk niet redde.

Afgelopen week lanceerde De Hond een manifest om in 2013 een nieuw type basisschool op te richten met een centrale plaats voor de Ipad. De school krijgt de naam van de onlangs overleden Apple topman Steve Jobs. De Hond zegt gefascineerd te zijn door het gemak waarmee heel jonge kinderen al met deze nieuwe generatie computers omgaan. De gebouwen van Steve Jobs-school zullen elke werkdag geopend zijn van 8.30 u tot 18.30 u, ook tijdens de schoolvakanties. De gebouwen zijn ingericht voor individueel onderwijs. Daarnaast heeft de school een virtuele wereld waarin leerlingen, ouders en leraren met elkaar in verbinding staan.

Volgens De Hond zouden de talenten van kinderen door deze virtuele wereld meer aangesproken worden dan het geval is in het bestaande onderwijs. De Hond somt de terreinen op waarover die talenten zich uitstrekken. Creativiteit, innovatief en kritisch denken, samenwerking en communicatie, aanpassingsvermogen, sociale en motorische behendigheid worden volgens hem de vaardigheden van de eenentwintigste eeuw.

Ik moest denken aan het drie uur durende marathoninterview dat De Hond vorig najaar voor de VPRO gaf als ‘digitalist’. Van tevoren had ik hem ingeschat als iemand voor wie in het leven vooral de zon schijnt. Niets bleek minder waar. Hij vertelde over ervaringen waarbij ieder ander zijn vooruitgangsgeloof al lang had laten varen. Ik vind het knap dat hij ondanks die ervaringen in staat is om optimisme voor zichzelf als levenskunst te verheffen. Maar om dit als uitgangspunt voor een onderwijstype te nemen dat voor alle kinderen toegankelijk moet zijn, lijkt me riskant. Ik ben bang dat hij zich te weinig realiseert hoe anders dan hijzelf de gemiddelde mens in elkaar zit.